La escuela del siglo XXI: las tecnologías digitales, la crisis del modelo expositivo de enseñanza y el nuevo papel de los docentes.
- És evident, i ningú actualment posa objeccions al fet que les TIC entrin en les escoles i es converteixin en part del paisatge quotidià de la vida escolar. Han quedat enrera les pors i els recels de molts docents quesota els arguments que la tecnologia fomentava l'individualisme...
(Pense que les TIC no han de substituir el llibre i el llapis, però sí és evident que han d'integrar-se en les aules com una eina més d'aprenentatge)
- Les TIC'S no tenen efectes màgics sobre l'ensenyament i l'aprenentatge.
(Això es veritat, les TIC no fan miracles, depèn de com les utilitzes... Les TIC, ben aprofitades, poden motivar molt als alumnes, signifiquen una nova eina per treballar , per aprendre, per descobrir... Poden ser una forma lúdica per ensenyar i aprendre, i tots sabem el poder que tenen els jocs en la didàctica.)
- Quan els ordinadors entren a les aules, el repte i el desafiament a curt i mig termini és canviar el model educatiu que es posa en pràctica i això representa un nou model de professionalitat docent.
(Progressivament canvia el model de professionalitat docent, però això no és només per les TIC, és per molts motius...l'ensenyament ja no és transmissió d'informació, ara el protagonista és l'alumne i totes les eines que tenim a l'abast per poder arribar a ell són interessants.)
- Un professor, avui dia, més que un transmissor de coneixements ha de caracteritzar-se per tutoritzar i guiar el procés d'aprenentatge de l'alumne, és a dir, ha de ser un mediador de la cultura.
(Aixó és el que deia abans, que com l'ensenyament canvia progressivament, també canvia la figura i el paper del mestre, un mestre que té moltes més fonts d'informació que abans i que en l'aula utilitza una metodologia més orientada a que l'alumne siga més participatiu i interactue més amb l'entorn. Parlant de fonts motivadores, aqui podem trobar les TIC, que suposen una eina molt important per trobar recursos i per treballar en l'aula. Ara el protagonista del procés d 'ensenyament-aprenentatge és l'alumne.)
La meua opinió sobre el nou model d'ensenyament i el paper de les TIC en l'escola.
Tània.